Powered By Blogger

Selasa, 14 Julai 2009

Top 10 Fishing Hints for a Fun Trip!

1) Memancing adalah sebahagian dari rekreasi. Jika anda tidak
berasa gembira, mesti ada yang tak kena.

2) Find the bait, and you find the fish. This is true on many levels- from finding bait schools holding up at temperature breaks, current changes, structure (piers, rocks, wrecks), and kelp paddies to using bait appropriate to the local fishing situation.

3) Be flexible. When conditions are right, the bait is there, the fish are there, but nothing is happening, be creative! Try different approaches- fish bait pieces, different baits, different depths, iron jigs, lighter line- the list of things you can do is only limited by your imagination.

4) Match your hook size to your bait- small for small, large for large. It makes a difference in holding your bait, and in how many strikes you will get.

5) Know your gear and how to use it. Learn the features and functions of your reel: how to set the drag, how to cast. Practice, Practice, Practice (darn shame you have to go fishing to practice fishing!)

6) Change your line. Fishing line has memory- it will retain the twist, nicks scrapes, and it gets weaker every time it is used. Losing the fish of a lifetime to old, brittle line is about as bitter and preventable a problem as there is.

7) Learn a strong knot and stick with it. A good, non-slip knot makes a good fisherman a great fisherman. Need a new knot? See the links on the top right of this page.

8) Maintain your gear. Rinse/soak your reels (lubricate according to mfg. instructions), wash your fishing rods (paying special attention to the guides), and clean your tools. Your gear will last longer and perform better when it counts.

9) Fishing is patience, practice, and skill. Take the time to properly set up your gear, tie a solid knot, and check your surroundings. Be aware at all times of what you are doing- sharp hooks and knife blades are accidents waiting to happen.

10) See tip #1




Rabu, 8 Julai 2009

muzik


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com

Selasa, 7 Julai 2009

Wacky Rig

Wacky Rig

Teknik memasang umpan yang sangat sederhana-apa yang anda butuhkan hanyalah sebuah kail dan sebuah umpan lembut-tetapi bisa sebanding dengan emas. Teknik ini memerlukan umpan lunak yang tidak dipasangi pemberat dan hanya memasang mata kail menembus bagian tengah umpan. Presentasi ringan ini akan jatuh secara perlahan di pinggiran tumbuhan air yang dangkal dan ke dalam kantong-kantong. Cara terbaik untuk mempersembahkan teknik ini adalah dengan menarik secara perlahan dan diamkan, yang menyebabkan umpan terlipat, mengelepak, dan bergetar saat jatuh ke bawah. Umumnya, umpan lunak berbentuk lurus dan panjang digunakan untuk teknik pemasangan ini, tetapi bentuk lain juga terbukti efektif. Penambahan berat dengan teknik ini memungkinkan anda mencapai ikan di air yang lebih dalam. Juga boleh dicoba memakai pelampung dengan teknik ini.

Carolina Rig

Carolina Rig

Teknik memasang umpan cara Carolina bisa dipakai untuk memancing ikan bass di air dangkal dan dekat dengan tumbuhan air , tetapi lebih efektif di air dalam yang jauh dari daerah yang tertutup rapat oleh tumbuhan air seperti batas tumbuhan, lubang dan di pinggiran tumbuhan air. Cobalah menggunakan pemberat dari kuningan dari pada timah untuk mengeluarkan suara yang keras saat mengenai kayu atau bebatuan. Gulung benang/kenur dengan cara menarik secara perlahan dan sebentar-bentar menyentuh dasar. Umpan terapung akan berenang dan naik turun dibelakang pemberat, sedangkan umpan tenggelam akan bergerak dengan cepat di dasar.

Texas Rig


Teknik memasang umpan cara Texas kemungkinan akan mendapatkan lebih banyak ikan bass dibanding dengan teknik lainnya. Teknik ini terbukti unggul saat ikan bersembunyi di tempat tertutup, penetrasi medan yang keruh dimana hanya beberapa umpan yang sanggup melakukannya. Kemungkinan ini merupakan umpan yang 'bebas sangkutan' yang pernah digunakan, teknik tersebut digunakan untuk menarik ikan keluar dari tumbuhan yang lebat, semak belukar, dibawah dermaga dan diantara kayu-kayuan. Henjutan keatas secara perlahan kemudian turunkan serta berhenti sejenak sebelum benang digulung kembali merupakan cara yang paling efektif untuk menarik perhatian ikan.

Patin 8.5kg - Sungai Kedah

patin sg banting

ikan patin 35kg karak

ikan patin pt1 FISHING

ライギョ Snake Head

Pancing Toman

Isnin, 6 Julai 2009

Tersesat Didalam Hutan

Jika kita tersesat didalam hutan semasa memancing dan tidak menjumpai jalan pulang, cubalah petua ini. Telanjang dan buang air kecil. Selepas itu, ambil tanah diantara tapak kaki anda dengan tempat membuang air kecil tadi dan bawalah sepanjang jalan. Insya-allah jalan pulang akan ditemui.

Menghilangkan Bisa Terkena Gigi Ikan

Sebaik saja terkena sengatan gigi ikan spt. Ikan Jenahak, Malong dan sebagainya dianggota badan terutama jari, cepat-cepat cedok air laut tempat anda memancing dengan tangan kanan dan titiskan kedalam mulut dan telan sedikit air tersebut. Rasa bisa serta denyutan akan berkurangan dan bolehlah sapu apa-apa ubat yang sesuai selepas itu.

Meludah Umpan

Petua ini turut menjadi amalan hingga kini. Ada yang melakukan pada umpan yang pertama didalam aktiviti memancing dan ada yang sentiasa meludah setiap kali menukar umpan baru. Ada yang beranggapan untuk isyarat membuang ‘suwei’ dan ada yang kata sebagai ‘daya penarik’ ikan atau udang.

Mulut

Pantang larang paling utama dalam aktiviti memancing. Mulut jangan cakap besar, takbur, celupar dan suka menyumpah. Jangan suka menegur sesuatu yang tidak pasti spt. bau wangi dan sebagainya. Mulut jangan terlalu suka berjenaka dan bersenda gurau berlebihan ditakuti suka akan membawa duka. Jangan suka buat bising.

Mengekalkan Kesegaran Ikan


Untuk mengelakkan ikan daripada busuk jika kita tidak mempunyai kelengkapan, Ikan itu perlu disiang dan dibuang segala isi perut, tahi, dan sisiknya. Tapi ingat ikan berkenaan tidak boleh dibasuh dengan air. Selepas disiang, biarkan ikan berkenaan berdarah lalu dibalut dengan kertas suratkabar seekor demi seekor.(usah dicampur 2 – 3 ekor sebungkus) Selepas itu letakkan bungkusan itu pada tempat yang teduh. Ikan berkenaan akan tetap segar walaupun dibungkus selama 24 jam.

ikan toman

Toman 7kg at Bersia

Toman 4.5 kg

INFO

IP